sobota 8. januára 2011

Shagy (psí teror)

Dostal sa mi do rúk psík rasy Yokšírskeho teriéra. Už podľa názvu rasy, aj nezasvätený čitateľ psíka správne zaradí medzi teriérov, a to znamená, že povaha psíka je dosť tvrdá. Majitelia sa ku psovi chovali ako k vlastnému dieťaťu, a tu sa stala prvá a zásadná chyba. Keď majiteľka so slzami v očiach rozprávala ich príbeh spolunažívania s ich psíkom, tak ma napadlo len to pomenovať Psí teror, pretože majitelia boli v zajatí psa a všetko podriaďovali len jemu.

Aký bol problém?

Shagy ( podľa majiteľov malý Shagynek) sa doma choval akoby bol vlastníkom bytu on. V prípade ak prišla návšteva a verte, že v poslednom čase jej veľa nebolo, tak pes brechal, zúril a napadal nielen hostí, ale aj majiteľov. Pri venčení nevenčili psíka, ale on ich. Pes nebol socializovaný a tak zo strachu napadal ľudí a druhých psov. Ak sa psík vyvenčil a bol špinavý, nastal ďalší problém. Ako ho umyť (vykúpať), pretože pes sa choval agresívne a tak museli navštevovať odborníkov v salónoch pre psov, kde si s ním vedeli poradiť. No uznáte, že to ide do peňazí. Lenže ani cesta do salónu nebola bez problémov, pes v aute skákal po celom aute akoby dostal 220v a tak tu bol veľký risk, ak išiel s ním iba jeden z majiteľov. Posledným z väčších problémov, bolo obedovanie. Pes sa doslova tlačil do taniera, brechal až pokým nedostal pokrm.

Uznáte, že problémov až až a to tie pridružené (malé) ani nespomínam, pretože by to zabralo ďalšiu stranu.

Prvé stretnutie

Po vyrozprávaní tohto príbehu majiteľkou, som jej bez váhania prisľúbil moju pomoc a hneď na mieste sme si dohovorili prvé stretnutie.

Shagyho priviedol majiteľ a ja som zistil, že situácia je ešte horšia. Pes bol vystrašený a tak zo strachu napádal všetko, čo sa len pohlo. Keď som ho chcel pohladiť, bol som okamžite atakovaný. Aby som sa vyhol ďalším atakom, psíka som ráznejšie chytil a hneď som videl, ako sa majiteľ zatváril. V mimike tváre som videl, čo to robíte môjmu malému synkovi???? Pochopil som, že pri prvých lekciách (slušného chovania) nesmie nikto z majiteľov byť a vysvetlil som pánovi, že pes nie je dieťa, ale zviera. Jasné, že člen rodiny, veď ja tak svojho Blacka beriem takisto, ale treba mať pravidlá a tie striktne dodržovať.

Keď zhrniem prvé stretnutie alebo lekciu, tak ju dostal majiteľ. Vysvetlil som mu, ako sa chovať ku psovi a prečo: že pes je tvor žijúci vo svorke s prísnym dodržiavaním hierarchie, no a náš miláčik musí byť vždy na poslednom mieste. Ako to docielime? Tým, že pes bude mať svoje miesto na spanie, nebude spávať s nami v posteli. Ak niečo po psovi chcem, tak mu to poviem príkazovým tónom a len jeden raz. Nesmiem mu dať možnosť výberu. Samozrejme, že sú aj veľmi dominantný psi, ale aj na to je recept.

Lekcia číslo 2

Druhú lekciu som začal hneď po prevzatí Shagyho od majiteľky. Pretože som ho chcel socializovať, aby nemali problém s ľuďmi alebo psami, tak som ho zobral autom na cvičisko. Majiteľka bola zhrozená, že ho beriem sám do auta „ Bože veď ti to celé doskáče, veď on sa v aute nevie chovať“ s úsmevom na tvári som psa zobral a posadil si ho do klína. Po pár metroch, som psa posadil na vedľajšiu sedačku. Shagy samozrejme, ako bolo jeho dobrým zvykom, hneď začal vymýšľať a snažil sa preliezť do zadnej časti automobilu. No to som mu striktne zakázal a s povelom zostaň!!! a miernym potiahnutím za obojok, som ho posadil na sedadlo. Shagy zjavne nebol zvyknutý na nadradené chovanie niekoho iného, veď doma určoval pravidlá on. Tak zostal zaskočený, no po chvíli sa zase pokúsil premiestniť. Situácia sa opakovala a tak som si povedal, že začnem s autom, keď nám to tak krásne ide. Pár razy ešte Shagy skúsil loziť po aute, ale pochopil, že ja to myslím vážne a bude musieť sedieť.

Konečne sme sa dostali na cvičisko, kde nás čakal kamarát s jeho psinou. Ja som mal so sebou môjho psa (rasa PitBull) a tak mohla začať socializácia. Prv sme vypustili našich psov, aby sa trocha prebehli a neboli veľmi energický, keď im predstavíme Shagyho. Toho som zobral do náručia a nechal som ho všetkým pohladiť, aby psík vedel, že nikto mu nechce ublížiť. Bolo hneď vidieť, ako mu stúplo sebavedomie a úplne sa mu rozžiarili oči. Po tomto zistení som Shagyho položil na zem, okamžite sa k nemu nahrnuli naši psi. Shagy sa choval agresívne, ale na toto je môj pes zvyknutý a tak výpady Shagyho neopätoval. Pre istotu som môjho psa chytil a nechal som Shagyho, aby si ho očuchal a zoznámil sa s ním, následne som to urobil aj opačne a psov som vymenil. Potom sme tento postup aplikovali aj so psinou. Opäť bolo vidieť, ako Shagy pookrial a po chvíli už behal s našimi psami po lúke.

Povedali by ste, že už na jeden deň aj stačí, no ja som bol iného názoru. S majiteľkou som sa dohovoril, že si príde pre psíka do aleje a ukážem jej, ako bude Shagy krásne kráčať pri nohe a vôdzka bude voľná. Jasné, že som využil psíkovu únavu. Vždy je ľahšie pracovať so psom, ktorý je vybehaný. Shagy ma neprekvapil a podľa svojich zvykov sa snažil viesť on mňa, no toto som mu nepovolil. Často vidím ľudí, ako sa preťahujú so psom pri venčení a čudujú sa, prečo pes nepoľaví. Nie je účelné držať psa v ťahu, ale trhaním s vôdzkou ho spomaliť. Trhanie na rozdiel od ťahu je pre psíka nepríjemné. Pani majiteľka, keď videla ako psík kľudne kráča pri mne, nechápavo krútila hlavou a opäť som videl slzy v jej očiach, ale tieto boli slzy šťastia. No jej úžas sa nekončil, posadil som ju do auta na zadné sedadlá, Shagyho vedľa mňa a vyrazili sme. V zrkadle som pozoroval jej reakciu. Ani neviem to nadšenie a úžas popísať, keď videla ako pes sedí bez snahy skákať, tak ako tomu bolo ešte pár hodín na zad.

Po tejto ukážke som Shagyho odovzdal a išiel som domov, vedel som, že úžas majiteľov ešte nekončí. Pri rozlúčke som pani povedal, že keď prídu domov, aby psa okúpala a zavolala mi ako to vyzeralo. Bol som presvedčený, že pes je unavený a mojím správaním usmernený, tak že nebude pri kúpaní atakovať majiteľov. Nemýlil som sa, Shagy stál v sprche a nechal sa umyť.

Ešte nás s ním čaká veľa práce, pretože stále sa nespráva pri návšteve, tak ako by mal. Pán majiteľ si vzal moju prvú lekciu k srdcu, čo ma osobne veľmi teší. Psík už nie je pánom domu, ale hostia mu vadia, tak sa chystám v najbližších dňoch na tretiu a dúfam, že záverečnú lekciu. Samozrejme, že budem informovať ako to dopadlo.

V budúcnosti sa môžete tešiť na ukážku mojej a Blackovej práce, pridám sem pár videí. Pokračovať budem ďalším príspevkom , kde sa budem venovať plemenu Stredoazijského ovčiaka, ktorý je agresívny na ľudí. Dúfam, že sa mi všetko podarí aj natočiť

8 komentárov:

Anonymný povedal(a)...

potrebujeme tvoju pomoc :( Ak teda "krotíš" psíkov aj cudzím .. ak budeš mať čas tak mi prosím napíš na mikulovaradka@gmail.com ... Vopred ďakujeme .

Anonymný povedal(a)...

Dobry den, mame 16 mesacnu fenu plemena sharpei, je po II. harani a nevieme si s nou rady. Je agresivna a zuriva nielenze do cudzich ludi, ale aj do clenov rodiny...Ked sa jej nieco bezdvovodne znepaci vrci a je schopna aj po niekom skocit a uhryznut ho...nikto cudzi ju nemoze pohladkat, ani sa k nej prihovorit, pretoze ihned utoci...To by nam ani tak neprekazalo, ale je utocna voci clenom rodiny.
Do teraz to bola velmi zlata, poslusna fena, nikdy sme s nou nemali ziadny problem - bola mila, kludna, pritulna, k cudzim vsak vzdy nedoverciva, preto nebol dovod na ziadne tresty, zvysovanie hlasu, ani prevychovu.
Vonku je poslusna, vzdy pride na zavolanie, na psov neutoci, ani na ine feny, len na ludi...
Fakt sme uz bezradni, velmi ju lubime, prosim, poradte nam na Jordan992@azet.sk
Vopred Vam vsetci dakujeme
Stella J.

Anonymný povedal(a)...

Dobry den,

chcela som sa spytat, ci robite aj prevychovu cudzich psov. Mame kokrspaniela, fenku, bude mat dva roky a je agresivna na cudzich ludi. Mame za sebou vycvik poslusnosti aj sme skusali ine vycviky zamerane na agresivitu (prave jeden este dokoncujeme), ale nie je to velmi ucinne. Pes je agresivny zo strachu a ked sa jej prihovori cudzi clovek, alebo ju chce pohladkat, reaguje agresivne (uz bohuzial aj pokusala). Ked uz ludi pozna je k nim ako med, aj k clenom domacnosti. Ked jej dam nahubok tak je ako v soku (nie je zvyknuta) a potom ju mozu cudzi ludia hlakat kolko chcu, vtedy som aj ja kludna, takze pes urcite vyciti moj klud. Bojim sa jej ale dat dole kos, lebo okamzite znervozniem aj ja a zase to pes vyciti, taky zacarovany kruh... Ak robite aj s cudzimi psami, bola by som rada, ak by ste sa mi ozvali, alebo mohli dat radu. Vopred dakujem. lenmol@post.sk

Anonymný povedal(a)...

Dobry den,
mame 2 rocnu fenu, bernskeho salasnickeho plemena, je s nou velky problem, kedze sme zanedbali jej socializaciu ako je kontakt s cudzimi ludmi ci psami, takze ak sa niekto prejde po ulici okolo nasho domu, tak pes strasne brese, beha od jedneho kuta plotu k druhemu a casto skace i na plot, cez ktory jej potom vytrca hlava a samozrejme posobi nebezpecne hoci nehryzie, tomu nikto neveri, je to pre nas velmi neprijemne, akokolvek sa snazim ju usmernit, nefunguje to, a ak ide niekto so psom okolo na prechadzku, tak to je este horsie, a do dvora okrem rodinnych prislusnikov sa nedostane nikto, psa musime zavriet, to je jedina moznost ako dostat navstevu k nam. chcela by som Vas poprosit o radu, co s nou, kedze je velka a silna, velmi tazko sa mi da udrzat na vodzke, preto do kontaktu s inymi psami sa neodvazim. popripade ak by ste vedeli o niekom, kto sa v okoli Spisskej Novej Vsi venuje prevychove psov za nejaku rozumnu cenu. Vopred velka vdaka za odpoved ci radu. vinzentx@gmai.com

Unknown povedal(a)...

DOBRY DEN mam problem so svojim Francuzskym buldockom. Toto plemeno nie je agresivne nemalo by byt. Nejak som to pokaslala v jej vychove. Je agresivna. Skoro na vsetkych clenov rodiny. Pri harani - davam jej haracie gatky - pohryzne ma. Poslem ju na miesto od stolu vyskoci a pohryzne ma. Vrci, steka atd.. Ako riesit tento problem? Je to neznesitelne. Neviem kde som urobila chybu. DAKUJEM mpm.meszarosova@gmai.com Michaela.

Anonymný povedal(a)...

Dobrý deň. Máme dosť veľký problém s našim už 5,5ročným labradorom, ktorý útočí na cudzích ludi ale v poslednom čase aj na členov rodiny. Niekedy je v pohode kľudný nechá sa hladkať a inokedy nepusti k sebe nikoho vrčí je agresívny a útočí.Je nás v dome viacej takže určite sme niekde vo výchove urobili chybu ale potrebujem pomoc pretože nechcem o neho prísť :(...prosím o pomoc

Dakujem neischa@azet.sk

Lenka povedal(a)...

Dobry den. Poterbovala by som radu. Mam dva a pol rocneho psika, je to krizenec jazvecika a jackrussela. Doteraz s nim neboli ziadne vacsie problemy, no v poslednej dome zostal strasne agresivny k inym psom a aj na stenata. Stena ho nemoze ani ocuchat a hned utoci. Mozno je to aj tym, ze pred nedavnom sa pobil s jednym psom a bitku vyhral, tak sa asi teraz citi byt nadradeny? Ako to mame zmenit? Nemozeme sa ani stretnut s kamaratmi, co maju psov, lebo nas hned vyvola bitku. Dakujem za odpoved na lenkasamajova85@gmail.com

Unknown povedal(a)...

Dobrý deň predvčerom sme si doniesli domov 9 mesačného psíka. Je to stafoshirdsky teriér. Doma sa chová normálne pokiaľ neuvidí môjho priateľa. Najhoršie je to keď vstane a chce ísť niekde do inej miestnosti vtedy vždy šteká a vrčí. Máme ho v byte a nemôžme si dovoliť aby furt štekal. Má také chvíľky zúrivé ale neuhryzne. A druhý problém máme vonku že vrci do druhých psov a ťahá. A keď ho zavolám tak neposluchne. Pýtala som sa aj majiteľky bývalej ale ona mi tvrdí že všetko bolo v pohode. Mohli by ste mi nejako poradiť čo by som mala robiť preto aby nikomu neublížil a aby prestal útočiť na priateľa?

Vopred ďakujem za odpoveď.